zaterdag 14 maart 2015

Pep (trips)


Oude rot in het stripvak Theo van den Boogaard, was onlangs in het nieuws vanwege een proefpagina die hij gemaakt had voor de beroemde stripreeks Blake en Mortimer. Bekijk de pagina hier op zijn site. Diezelfde week kwam ik in de kringloopwinkel oud werk van hem tegen met een geheel ander duo in de hoofdrol. Een groter contrast met de stijve engelse helden bestaat er niet. Op de voorzijde van de Hitweek uit de zomer van 1969 voeren twee sufgerookte knakkers een warrig gesprek over een plaatje van Asterix in weekblad Pep. Een stripje over strips in Pep! Dat moet Ger Apeldoorn weten. De man die dat heerlijke boek over Pep (de Jaren Pep)  heeft geschreven. Ik kende deze gasten uit Hitweek niet, terwijl ik nota bene op eigen zolder in een boek nog wat pagina's vond met dit duo uit de hippietijd.

Uit diezelfde tijd hangt op mijn atelier een tekening van Fred Julsing. Een tekening met een kluit stripfiguren gemaakt voor een tentoonstelling. De meeste figuren  ken ik , maar een paar wist ik niet te plaatsen. Nu wel. Ze staan er ook tussen die geinige gasten. Links tussen Catootje en Jans uit Jan Jans en de kinderen en de baard van Lucius uit Kraaienhove. Ik vind het grappige karaktertjes die twee uit Hitweek. Al zie je ze nooit helemaal ten voeten uit, toch weet je wat hun wereldje is. Ze hebben persoonlijkheid en zijn leuk ontworpen. En hoewel ze uit de summer of 1969 komen, mogen wat mij betreft zo in de Eppo van 2015 (opvolger van Pep) Eens kijken wat ze over die strips uit dat blad te zeggen hebben.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten