dinsdag 7 juli 2015

Afgekeurd! (Eppo ongepubliceerd!)


In mijn voorgaande post had ik het over schetsvoorstellen bij een cartoon. Ook voor strips worden voorstellen gemaakt. Een scenario kan alleen met tekst maar als tekenaar schets een gag graag uit. Zo kun je direct zien of het werkt. Eppo die met een vermoeid gezicht zegt;  "ik ben moe"  is dubbelop. Het is dan toch leuker als hij met uitgeput gelaat zucht "ik voel me zo fris als een hoentje" Dit kun je natuurlijk ook allemaal opschrijven, maar geloof me, tekenen is leuker en sneller.

Het hoort bij het vak dat er werk afgekeurd word. Zelf keur ik continu wat af. Maar ook anderen doen dat.  Was je in de jonge onzekere jaren gelijk een week uit de running na een mailtje waarin niet staat dat je geniaal bent, nu is het schouders ophalen en opnieuw beginnen. Toegegeven, ik geef ook nu nog wel een trap tegen een bureaustoel na een afgekeurd plotje maar meestal blijft het bij een zucht. Je planning wordt in de war geschopt. Sta je klaar in je zwembroek om naar het strand te gaan. Ping! De mail...Alex, verzin even wat anders....Back to the drawing board.

Soms voel je het aankomen, soms ook niet. Soms ben je het zelfs eens met de redactie. Soms schrijf je een mail vol tegenargumenten om dat mailtje vervolgens niet te versturen. Redacteuren zijn  net zo nodig als deadlines. Al bestaat het gevaar dat je gags op de smaak van de redacteur te gaat schrijven om zo te voorkomen dat er wat afgekeurd wordt. Je moet natuurlijk altijd je eigen weg blijven volgen; JIJ bent immers de schrijver.

Ja! WIE is hier de schrijver? IK ben de schrijver, piepte hij met zachte stem...gebogen liep hij terug naar zijn bureau.

Hieronder een aantal om verschillende redenen afgekeurd plotjes voor de strip Eppo. Zelfs huilen hielp niet om ze erdoor te krijgen. Deze zijn dus nooit gepubliceerd. Exclusief op mijn blog!


Afgekeurd wegens voorspelbaarheid...


Afgekeurd wegens voorspelbaarheid...
Afgekeurd wegens het verkeerde kerstgevoel (kots)











1 opmerking:

  1. Leuk weer, Alex. Ik zelf had die van de wietplantjes en de kersen bonbon niet afgekeurd! Bij de andere 2 kan ik me wel iets voorstellen. Ga vooral door met je blog, erg leuk om te lezen!! Groet Dick

    BeantwoordenVerwijderen