vrijdag 15 mei 2015

Hé die ken ik !


De angst van elke grappenmaker is met een grapje te komen dat al bestaat. Vooral als ik een hele leuke strip geschreven heb, en wel erg hard om mijn eigen grap moet lachen, gaan bij mij de alarmbellen af. Zou ie niet al bestaan? ...dit leuke idee? Die kans zit er natuurlijk dik in als je vanaf je zevende stripjes leest en ben je ook nog verzamelaar bent van allerlei moppenblaadjes van de afgelopen 100 jaar. Ja, dan kan het wel eens gebeuren dat je mopje al eerder is gebruikt.

Maar wat blijkt, het is geen schande als je grap al bestaat. Men struikelt dagelijks over al eerder gemaakte grappen. Het is net als met sprookjes. Generatie op generatie worden ze doorgegeven. De een vertelt 'm net weer anders dan hoe de andere hem vertelde. Alles is al een keer gedaan zegt een collega stripgrappenmaker vaak tegen me. Who cares!

Hij heeft een beetje gelijk, veel is al een keer gedaan. Maar toch is het niet leuk. 20 jaar geleden won ik een wedstrijd. Je mocht een cover voor stripweekblad Robbedoes verzinnen. Ik won er een jaarabonnement mee. Jaren later kocht ik een leuk boek met fijne strips; Sam's strip, the comic about comics. Ik sloeg het boek open en het eerste wat ik las was mijn grap! Of liever gezegd. Het was achteraf mijn grap niet! Ten onrechte dus een jaarabonnement gewonnen. Gelukkig is het delict verjaart, en vond het plaats aan het begin van mijn carrière. Ziehier de misdaad.


Op de cover van de Robbedoes, mijn eerste succes blijkt onbewust gejat!
De eerste gag van Sams Strip door Jerry Dumas en Mort Walker uit 1961.

Het zal nog wel eens gebeuren, of wellicht is het al gebeurt maar weet ik het nog niet. Het kan iedereen overkomen.  Het hoort bij de wereld van de humor. Om mijn eigen pijn te een beetje te verzachten zal ik zo nu en dan fijne voorbeelden tonen. En ik begin gelijk maar met voorbeelden uit een van mijn lievelingsstrips (Ton en Tinneke) van mijn favoriete stripmaker. ( Franquin )

Placid et Muzo door Arnal uit 1956


Ton en Tinneke, uit hetzelfde jaar.


Peter Arno, uit de jaren 30 

Modeste en Pompon zoals Ton en Tinneke in het frans heten...


2 opmerkingen: