vrijdag 28 mei 2021

Succesverhaal.




In het tijdschrift Katrien Duck nr. 5 van 2021 verscheen een nieuw verhaal van Lizzy Juultje en Babetje, de nichtjes van Katrien. Een vers stripverhaal ondanks de vermelding achterop het blad dat de verhalen in deze uitgave eerder verschenen in 2017. Men kan immers niet blijven recyclen! Gelukkig maar voor ons stripmakers! Ook dit verhaal schreef ik in samenwerking met collega Robbert Damen. Robbert komt 2 dagen in de week naar mijn atelier en inmiddels zijn we al goed op elkaar ingewerkt.

Dit keer werd er met spoed een 12 pagina verhaal besteld. Ons verhaal voor Katrien nr.11/2020 (zie deze blogpost  ) was door de redactie met gejuich en applaus ontvangen. En nu de vraag of wij dit kunstje konden herhalen. De verwachtingen waren ondragelijk hoog.  Bovendien had Robbert het eigenlijk te druk met het schrijven met Roodhaar voor stripblad Eppo.  Ook tekent en schrijft hij prinses Simone voor Tina. Maar desondanks ramde er in no time een plotje uit. Hij wierp een volgetikt a4-tje in mijn gezicht. Aan het werk!

Aan mij de dankbare taak zijn tekst te verdelen in strippagina’s en het storyboard uit te schetsen. Maar ook ik  had het druk!  Ik moest het atelier nog dweilen en de prullenbak  zat vol met afgekeurde scenario's. Pas toen de deadline naderde wierp ik een blik op wat mijn collega geschreven had. Sodeju! Er gebeurde nogal wat! Een schoolreisje naar een museum, heen en weer gereis in de tijd, ziekenbezoek aan de meester. Hoe kon ik dit in godsnaam in 12 pagina’s proppen? Ik vluchtte naar huis om daar de ramen te lappen, te stofzuigen en te dweilen. En zo waren er meer belangrijke zaken die ik als professioneel procastinator te doen had. Tot ik het schrijf en schetswerk echt niet meer kon uitstellen ging ik aan de slag.


 

Prijsvraag. Op welk stripfiguur  is het slurpgeluid  gebaseerd?
Win een gesigneerd exemplaar van Katrien! 



Het voordeel van een getekend scenario is dat je als schetsende schrijver op extra ideetjes komt. Het tekenen van een strip is voor de tekenaar al een hoop werk, dus het is fijn het voorbereidende puzzelwerk te doen. Bij elk eind van de pagina probeer ik het zo in te delen dat de lezer nieuwsgierig blijft het verhaal verder te lezen, een gepuzzel wat het verdelen extra moeilijk maakt. En alles moet er natuurlijk leuk uitzien.  De eerste pagina’s had ik al snel in beeld gebracht tot ik vastliep bij een scene in het museum. De nichtjes kwamen bij een onbestaand apparaat die hun opzoog naar de toekomst. Hoe een onbestaand apparaat in beeld te brengen? 

 

De föhn van Moebius.

Tekenaar Moebius had ooit hetzelfde probleem toen hij een ruimteschip moest tekenen. Hij gebruikte de föhn van zijn vriendin en tekende die na. In de context van het heelal leek het net een ruimteschip. Misschien was het wel zijn eigen föhn gezien de haardos die hij in de jaren 70 had, hoe dan ook, een goede oplossing. dagen later. De telefoon ging. Het was Robbert en vroeg zich af waar ik bleef. Je ligt zeker nog in bed. De koffie is op .Schiet het al op  met het verhaal? " Bijna klaar Robbert! Ik blijf deze ochtend thuis, stofzuigen! Maar ik kom straks de koffie brengen.! "Breng gelijk wat gebak mee riep Robbert en wat lege vuilniszakken".  En hij hing weer op. 

Terug naar mijn werktafel.  Ik besloot een espressoapparaat te tekenen en die op zijn kop te zetten. De Ducktekenaars moest er verder maar los op gaan en wat moois verzinnen. Ik was immers de schrijver. Voor de toekomst scenes verderop in het verhaal google ik wat SF-speelgoed uit de jaren 30. Mooie ronde dingen. Dat past het best bij Disney. Het verhaal was ook al bijna rond toen ik na een weekend doorzwoegen bij de laatste pagina aankwam. De nichtjes die de leraar op zijn ziekbed een bezoek brachten. In 2015 was er niks aan de hand met zo’n scene. Maar in 2021 kunnen mensen het zomaar eens raar vinden als een leraar kleine nichtjes in zijn slaapkamer toelaat. Voor de zekerheid werd het einde veranderd en de zieke leraar in een stoel in de huiskamer gezet. Hij was toch al bijna beter.


Zoek het expresso apparaat! 


De uitgewerkte versie is zeer mooi in beeld gebracht door de  Disney tekenaars . En onze teksten werden netjes geredigeerd. Daar ben je verzekerd van bij Disney. Om onze redacteur te eren zette ik als knipoog de naam van de redacteur op het schoolreis-busje. Of ook dit verhaal weer een succesverhaal is zal nog blijken. We hopen het natuurlijk van harte!


Katrien verschijnt 14x per jaar en is in de meeste tijdschrift winkels te vinden. Je kunt vast oude nrs bestellen mocht je dit nr gemist hebben. Katrien nr 5 2021. Verhaalcode H2020-470 .Lizzy Juultje en Babetje .Werktitel; Katrien als invaljuf .Tekst: Alex van KotenRobbert Damen Schetsen: Carmen PérezTony Fernández Inkt: Comicup Studio


Geen opmerkingen:

Een reactie posten